Translate

r

14 Δεκ 2017

Δαίμονες κυνηγούν αποστάτες μοναχούς

Αποφοίτησε από το σχολείο, απολύθηκε από τον στρατό, διετέλεσε τρία χρόνια αστυνομικός, εργάστηκε ως μουσικός και φωτομοντέλο και κατέληξε στη μονή Μαχαιρά για 18 χρόνια, μέχρι τον περασμένο Μάιο όταν εγκατέλειψε οριστικά το μοναστήρι. Χθες κατέθεσε ως μάρτυρας στην υπόθεση προσηλυτισμού στην οποία κατηγορούμενοι είναι ο μητροπολίτης Λεμεσού
Αθανάσιος και ο ηγούμενος Μαχαιρά Επιφάνιος, η πολιτεία και η Εκκλησία.
Ο λόγος για τον Στυλιανό Ιωαννίδη ο οποίος αναφέρθηκε στους φόβους που αφήνονται να αιωρούνται και τα κακά που είναι δυνατόν να βρουν όσους μοναχούς εγκαταλείψουν το μοναστήρι. Το «μενού» της «κατάρας» περιλαμβάνει από κάποιο κακό που μπορεί να βρει την οικογένεια και γέννηση παιδιών με νοητική στέρηση, μέχρι και επιστράτευση του ίδιου του δαίμονα ο οποίος μπορεί να σπρώξει τον «αποστάτη» μοναχό στον γκρεμό.
Τον μάρτυρα κάλεσαν οι γονείς του μοναχού Ιουστίνου, κατά κόσμον Γιώργου Θεοδούλου, και μέχρι χθες το πρωί δεν ήταν γνωστό ότι θα καταθέσει ενώπιον του δικαστηρίου.
Ο άλλοτε μοναχός και νυν λαϊκός Στυλιανός Ιωαννίδης, καταθέτοντας σχετικά με τα διλήμματα που αντιμετωπίζει κάποιος όταν αποφασίσει να εγκαταλείψει το μοναστήρι και κληθείς από τον δικηγόρο της οικογένειας κ. Χρίστο Κληρίδη να απαντήσει τι λένε τα γραπτά κείμενα και τι τους έλεγαν στο μοναστήρι, ανέφερε:
«Είναι πάρα πολύ δύσκολο να φύγει κανείς. Και από πλευράς γραφομένων και από πλευράς προφορικής παράδοσης. Υπάρχουν πολλά φόβητρα και τα όσα ακούγονται είναι αποτρεπτικά και επηρεάζουν την ψυχολογία μας, είτε το θέλουμε είτε όχι». 
Ερωτηθείς σε ποια φόβητρα αναφέρεται, απάντησε: 
«Έχουν περάσει στα βιβλία ότι σχεδόν συμβαίνει πάντα κάποιο κακό σε όσους φύγουν ή παθαίνουν κάτι τα μέλη της οικογένειας ή ότι θα γεννήσουν μωρά με νοητική στέρηση. Ή ότι μπορεί ο δαίμονας να σε παρασύρει σε έναν γκρεμό». 
«Φαίνονται ακραία, αλλά έχουν περάσει ανάμεσα στους μοναχούς» είπε.
Είπε, επίσης, πως και ο ίδιος επηρεάστηκε από όσα διαδίδονται, όπως επηρεάζονται και οι υπόλοιποι μοναχοί, και ότι περνά στον κόσμο ότι πρέπει να περιφρονούνται όσοι θέλουν να εγκαταλείψουν το μοναστήρι και, επειδή έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στον Θεό και στην Εκκλησία, θεωρούνται ιερόσυλοι αν φύγουν. «Δεν υπάρχει στήριξη και όλα αυτά είναι φόβητρα» είπε. Υπάρχει φόβος ότι αυτός που το πράττει θα περιφρονείται από τον κόσμο.
Ανέφερε, επίσης, πως συνάντησε έναν φίλο του ο οποίος σχετίζεται με τα μοναστήρια και του ανέφερε πως, όταν πήγε σε μοναστήρι, οι πατέρες τού είπαν να μη μιλά σε αυτόν που έφυγε επειδή είναι προδότης. Προς τιμήν του ο φίλος αυτός αντέδρασε, ανέφερε ο μάρτυρας.
«Είναι και λίγο ειρωνικό να λέμε ότι αυτά δεν προέρχονται από τους γέροντες αφού θέλουν να προστατεύσουν το ποίμνιό τους» πρόσθεσε.
Στενή η σχέση Αθανάσιου – Ιουστίνου 
Σχετικά με τον μοναχό Ιουστίνο και απαντώντας σε ερωτήσεις του κ. Χρίστου Κληρίδη ανέφερε ότι η σχέση του με τον μητροπολίτη Λεμεσού ήταν πολύ στενή, όπως πατέρα και γιου. Ήταν ο πνευματικός του, είπε. Ανάφερε επίσης πως ο Ιουστίνος (Γιώργος, προτού γίνει μοναχός) ήταν οδηγός του Αθανάσιου και ότι οι δύο ταξίδεψαν μαζί και στο εξωτερικό. 
Σε άλλη ερώτηση ανέφερε ότι ο Ιουστίνος τον πρώτο καιρό (που επισκεπτόταν το μοναστήρι) ήταν ενθουσιασμένος και ζωηρός. Διευκρίνισε πως όταν μπήκε δόκιμος ήταν έντονα τα χαρακτηριστικά του διχασμού.
Μια μικρή αμφιβολία ως προς το κατά πόσον ήταν σωστή η απόφαση για ένταξη στο μοναστήρι και μια μικρή λύπη ήταν αυτό που έβλεπε ο ίδιος ο μάρτυρας στο πρόσωπό του. Αυτό, είπε, ίσχυε για όλους.
Όταν ο δικηγόρος του μητροπολίτη Λεμεσού κ. Μάριος Χαρτσιώτης υπέβαλε στον μάρτυρα πως όσα είπε περί φοβήτρων και αντικινήτρων δεν έχουν σχέση με το πνεύμα της μονής Μαχαιρά, απάντησε: «Με συγχωρείτε αλλά αυτό είναι ειρωνεία».
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, αναγνώρισε ότι ο μητροπολίτης Λεμεσού είχε εκφράσει τη θέση πως τόσον ο έγγαμος βίος όσον και ο μοναχικός αποτελούν δρόμους σωτηρίας.
Κίνητρο το εισιτήριο για παράδεισο
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο μάρτυρας ανέφερε ότι υπάρχουν και κίνητρα, αλλά και φόβητρα στους μοναχούς ή στους υποψήφιους μοναχούς. Ως κίνητρα για να βοηθήσουν κάποιον να ενταχθεί σε μοναστήρι ο μάρτυρας ανέφερε πως «πρώτο και σημαντικότερο, είναι η άφεση αμαρτιών, ο αγιασμός και η βασιλεία των ουρανών». Είπε επίσης πως γενικά υπάρχει περιφρόνηση προς τον κόσμο, αλλά και για τον έγγαμο βίο.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, ανέφερε ότι τα πιο πάνω ισχύουν σε μοναστήρια ανάλογης κατεύθυνσης με το μοναστήρι του Μαχαιρά και διευκρίνισε πως σε άλλα μοναστήρια κάθε γέροντας μπορεί να αποφασίσει τον τρόπο λειτουργίας τους. Εξήγησε δε ότι υπάρχουν μοναστήρια που πρέπει να είναι παρόντες και οι γονείς όταν θα ενταχθεί κάποιος ως μοναχός. Γενικά στα μοναστήρια ισχύει αυτό που λέμε «Ως δόξει το προεστώτι», δηλαδή ισχύει ό,τι αποφασίσει ο γέροντας, είπε.
Ερωτηθείς αν είναι εύκολη η επαφή των μοναχών με τον έξω κόσμο, ο μάρτυρας ανέφερε πως οι έξοδοι γίνονται κατόπιν ευλογίας για ιδιαίτερους λόγους υγείας. Είναι σχεδόν αδύνατο το ενδεχόμενο να επισκεφθεί κάποιος τους συγγενείς του ή να παρευρεθεί ακόμη και στις κηδείες τους, είπε.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο μάρτυρας ανέφερε ότι στον Μαχαιρά υπήρχε μια τηλεφωνική συσκευή για 33 πατέρες. Όπως ανέφερε, μετά έτυχε μια αναποδιά (εξήγησε ότι αναφερόταν στην εγκατάλειψη της μονής από κάποιον μοναχό), οπόταν η τηλεφωνική συσκευή κλειδώθηκε και οι μοναχοί έπρεπε να παίρνουν άδεια να τηλεφωνούν. 
Εξήγησε επίσης πως για να επικοινωνήσουν οι μοναχοί με τους συγγενείς τους έπρεπε η κλήση να περάσει μέσω τηλεφωνητή.
Έπρεπε να πάρεις άδεια από ηγούμενο για να επικοινωνήσεις με οποιονδήποτε, είπε. Όταν κλειδώθηκε το τηλέφωνο καθορίστηκε ωράριο επικοινωνίας. Ανέφερε επίσης πως μέχρι το 2017 οι τηλεφωνικές συσκευές έγιναν δύο και η επικοινωνία επιτρεπόταν για δώδεκα ώρες τη βδομάδα για όλους συνολικά και νοουμένου ότι ο κάθε μοναχός θα ελάμβανε ευλογία από τον γέροντα.
«Για να τηλεφωνήσεις θέλεις ευλογία» ρώτησε ο κ. Κληρίδης;
«Ναι» απάντησε ο μάρτυρας.