Ο ΠΟΥ εκτιμά ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση σκοτώνει περισσότερους από 7 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο και είναι μια από τις κύριες αιτίες ασθένειας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Οι πόλεις με τους πολυσύχναστους δρόμους και την υψηλή κατανάλωση ενέργειας, αποτελούν εστίες ασθενειών και νόσων που συνδέονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Ο ΠΟΥ συνιστά ότι τα λεπτά σωματίδια (PM2,5) δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 10 χιλιοστόγραμμα ανά κυβικό μέτρο αέρα, κατά μέσο όρο ετησίως. Για το οξείδιο του αζώτου (NO2), το όριο που δεν πρέπει να ξεπεραστεί είναι τα 40 mg / m3.
Η μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη στο περιοδικό «Lancet Planetary Health», υπολόγισε τα ποσοστά πρόωρου θανάτου λόγω αυτών των δύο ρύπων σε σχεδόν 1.000 πόλεις σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Διαπίστωσε ότι η μείωση των PM2,5 και NO2 σε ασφαλή επίπεδα θα μπορούσε να αποτρέψει 51.213 πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο στη γηραιά ήπειρο.
Το νούμερο θα είναι υπερδιπλάσιο (125.000) αν τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης μειωθούν στα χαμηλότερα όρια που συνιστά ο ΠΟΥ.
Χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα δεδομένα για μοντέλα ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε συνδυασμό με αριθμούς θνησιμότητας, οι ερευνητές διαμόρφωσαν μια «βαθμολογία επιβάρυνσης θνησιμότητας» κατατάσσοντας μεμονωμένες πόλεις από τις καλύτερες έως τις χειρότερες.
Οι θάνατοι λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης ποικίλλουν ευρέως, με τα επίπεδα NO2 στη Μαδρίτη, για παράδειγμα, να ευθύνονται για το 7% των ετήσιων θανάτων εκεί. Το Μιλάνο, το Τορίνο, οι Βαρσοβία, Κρακοβία (Πολωνία) και η Οστράβα (Τσεχία) έχουν τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας βάσει πληθυσμού. H Αθήνα είναι επίσης στο κόκκινο. Είναι στη δεύτερη θέση της σχετικής ιεράρχησης, μαζί με Βουκουρέστι, Βουδαπέστη, Σόφια και Λουμπλιάνα. Υπολογίζεται ότι στην Αθήνα θα μπορούσαν να μειωθούν έως και 5% ετησίως οι θάνατοι που οφείλονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση, αν οι εκπομπές βλαβερών αεριών πέσουν στα συνιστώμενα επίπεδα του ΠΟΥ και έως 9% με τα κατώτερα όρια.
Στον αντίποδα, οι πόλεις με τα χαμηλότερα επίπεδα θνησιμότητας είναι το Τρόμσο της Νορβηγία, η Ουμέα της Σουηδίας, Οούλου της Φινλανδία, καθώς και η ισλανδική πρωτεύουσα, το Ρέικιαβικ.
«Χρειαζόμαστε μια επείγουσα αλλαγή στην ιδιωτική μηχανοκίνητη κίνηση, σε δημόσιες και ενεργές μεταφορές, καθώς και μείωση των εκπομπών από τη βιομηχανία, τα αεροδρόμια και τα λιμάνια», είπε η ερευνήτρια Σάσα Κομένκο από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Υγείας της Βαρκελώνης (ISGlobal), που συνυπογράφει τη μελέτη. Πρόσθεσε ότι η απαγόρευση της οικιακής καύσης ξύλου και άνθρακα θα βοηθήσει τις μολυσμένες πόλεις της κεντρικής Ευρώπης και ζήτησε περισσότερα δέντρα και χώρους πρασίνου στις αστικές περιοχές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου